Teslassa on muutakin kuin isot akut

tesla-0614-34

Hesari kirjoitti artikkelin Jari Sarasvuon uuden auton ostohankkeista. Sarasvuon mukaan auto herätti poikamaista innostusta, vaikka hankintapäätöksen osana oli myös ympäristösyitä.

Artikkelissa oli äänessä myös Autontuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio. Kallion mukaan Teslassa ei ole juurikaan innovatiivisuutta – vain suuri ajoakku. Kyseessä lienee toimittajan valikoiva sitaatinvalinta, mutta ajatus innovatiivisuudesta on silti pohdinnan arvoinen.

Vastaavansuuntaisia väitteitä kuultiin aikanaan Nokialta Applen ensimmäisen iPhone-puhelimen julkistuksen kohdalla, samoin Netflixistä taisi MTV3 kommentoida samaan tapaan.

Ja kuinkas kävikään!

Toki suuri asia Teslassa on sen valtava ajoakku. BMW:ltä kuulemma väitettiin 2000 -luvun ensimmäisellä puoliskolla, että pitkän toimintamatkan sähköauton valmistaminen on mahdotonta, koska ajoakku painaisi yli 500 kiloa. Juuri tämän Tesla teki, joskin ajoakku painaa tuplasti eli tonnin. Silti ajettavuus on ehkä paras, mitä mihinkään maantierekisteriin saavataan sarjavalmisteiseen autoon on tehty.

Tesla tekee kuitenkin asioita eri tavalla lähes joka rintamalla:

  • Akku on paitsi iso, myös täysin lämpöhallittu, eli eristetty, lämmitetty ja jäähdytetty. Tämä parantaa sekä kylmimmän talven että kuumimman kesän toimintavarmuutta ja akun kestoikää. Nykyään muun muassa BMW i3:ssa hyödynnetään vastaavia tekniikoita, mutta Nissan Leafissä ei.
  • Myyntikanava on suoraan Teslalta loppuasiakkaalle. Tässä Suomi on poikkeus, meillä ei ole Teslan paikallista edustusta, joten jälleenmyyntiä hoitaa mm. Auto-Outlet. Tesla on käynyt asiasta oikeutta Yhdysvalloissa.
  • Autoa hallitaan keskikonsolin kosketusnäytöltä, koko autosta löytyy siis vain muutama hassu painike kojelaudasta.
  • Auton latausteknologia on jotain aivan muuta kuin mihin mikään muu valmistaja pystyy. 135 kW maksimilatausteho on melkein kolminkertainen muihin pikalatausmenetelmiin nähden. Pitkillä matkoilla tällä on iso merkitys.
  • Kokonaan oma pikalatausverkosto Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Millään muulla toimijalla ei ole vastaavaa pikalatausverkostoa rakennettuna. Teslan pikalatausverkosto on täysin ylivoimainen verrattuna mihinkään muuhun, varsinkin kun latausverkoston käyttö maksetaan auton hinnassa, eli lataaminen on näennäisesti ilmaista.
  • Teslan softaa voidaan päivittää ilman korjaamollakäyntiä, matkapuhelinverkon yli. Tesla myös mainostaa, että auto osaa kertoa Teslalle ennen korjaamolle pääsyä miten se on rikki.

Lisäksi Hesarissa Kallio pohtii: “Työnantaja voi saada leasing-Teslasta 300 euroa kuussa tukea, mutta itse kuski ei saa mitään. Ainoa hyöty, mitä kuluttaja saa, on pienempi autovero.”

Tämäkään ei ole ihan koko totuus. Teslaa tai mitään muutakaan sähköautoa ei kannata liisata täydellä autoedulla, vaan käyttöedulla. Tämä on suoraa säästöä palkansaajalle. Taustalla on polttoaineen eli sähkön hinta. Juuri tässä liisaaja tai auton omaksi ostaja hyötyy eniten: Auton polttoaine on lähes ilmaista, ja kuukausisäästö palkansaajalle voi olla 200-300 euroa, verrokki-polttomoottiriautosta riippuen

Lisäksi auton omaksi ostavalle myös huoltokulujen väheneminen säästää rahaa.

Helsingissä on lisäksi useita ilmaisia pysäköintipaikkoja sähköautoilijalle, muun muassa Stockmannin parkkiluolassa. Tämä etu tosin ei tule jatkumaan ikuisesti.

Sähköauto sellaisenaan ei pysäytä ilmastonmuutosta eikä ratkaise saasteongelmia, mutta siitä on apua. Bensanpolttoon verrattuna mahdollisuuksia ajaa vihreämmin ja mukavammin on enemmän.

Artikkelia on muutettu 17.8.2014 n. klo 20.50, muutaman palautteen pohjalta.