Suomen ensimmäiset Teslan Superchargerit Vantaalle, Paimioon ja Akaalle

tesla-pic2

Tesla Superchargerin työmaa Toijalan ABC:llä. Kuvan otti Jorma Rinkinen.

Toukokuu on ollut Suomen Teslan osalta touhukas. Teslan oma pikalatausverkosto nousee nyt vauhdilla, ja ensimmäisiä autoja onkin päästy jo pikalataamaan Turun suunnalla, Paimion ABC:llä. Toinen pikalatauspaikka nousee lähelle Tamperetta, Akaalle (Toijalaan) samoin ABC-asemalle.

Kolmannen latauspaikan työmaa on mitä ilmeisimmin käynnistynyt Vantaan Kaivokselassa, jonne tulee myös Teslan huolto. Vahvaa huhua on ilmassa Helsingin Makkaratalosta showroomina, saa nähdä miten käy. Lisäksi tiedossa on myös nelostien varressa, Heinolan kohdalle nouseva latauspaikka.

Tesla siis tekee vahvan, suunnilleen neljän latausaseman aloituksen Suomessa. Jos Teslan omia ennusteita on uskominen, saadaan  vielä tämän vuoden aikana yhtenäinen latausverkosto mahdollistamaan matka Helsingistä Ouluun ja siitä Keski-Eurooppaan Ruotsin rannikkoa pitkin.

Supercharger mahdollistaa pitkät etapit

Supercharger on Teslan oma latausverkosto, muiden valmistajien autoja on siis turha yrittää niissä latailla. Supercharger on ehtinyt levitä jo koko läntisen Euroopan alueelle, Suomen latausasemien ollessa Euroopan itäisimpiä.supercharger-site-TuomasSauliala

Supercharger on käyttäjälleen ilmainen, eli sen käytön kustannus on leivottu auton hintaan. Supercharger onkin todella mukava käyttää: ei RFID-palikoilla osoittelua, ei laturin (CCS/Chademo/AC) valintaa, ei arvailua siitä päättyykö matkanteko jos laturi ei toimikaan.

Tesla Model S latautuu noin 80% tasolle 40 minuutissa. Käytännössä laturille harvoin tullaan aivan tyhjällä akulla, eikä akkua tarvitse välttämättä ladata edes 80% tasolle, joten 15-30 minuutin latauksen jälkeen matkanteko pääsee jatkumaan.

Supercharger on teknisesti mielenkiintoisesti toteutettu. Laturi koostuu muuntamosta, joka muuntaa valtakunnan verkosta tulevan korkeajännitteen (kuvassa vasemmanpuoleiset siniset elementit) kotitalouksissakin käytettäväksi kolmivaihevirraksi, 3 x 16 A.

BerliiniAmsterdam-0515b-1

Tesla Supercharger Magdeburgin lähellä, Saksassa. Vaneriseinäisessä kopissa on kolme laturia, jotka syöttävät yhteensä kuutta lataustolppaa. Muuntamo ei tässä kuvassa näy.

Yksittäinen latausasema kattaa tyypillisesti 2-4 laturia, joissa jokaisessa on 12 kappaletta latausmoduuleja. Yhden moduulin tuottaessa 11 kW tasajännitteistä tehoa, saadaan ulos vajaat 135 kW latausvoimaa. Yksittäinen latausmoduuli on sama mikä Model S -autossakin on sisällä. Näin Tesla saa suurtuotannon edut parhaiten käyttöön, kun samoja tehoelektroniikan moduuleja käytetään niin autoissa kuin pikalatureissakin. Lisäksi järjestelmä on todella vikasietoinen: yksittäisen moduulin rikkoutuminen tiputtaa lataustehoa vain 11 kW.

BerliiniAmsterdam-0515c-1

Zwollessa Hollannissa Superchargerin muuntamo näkyy kuvan vasemmassa laidassa ja neljä laturia kuvan keskellä. Niinpä latausasemalla on kahdeksan lataustolppaa Model S:lle.

Yksittäinen laturi syöttää aina kahta latausliitintä, eli jos laturissa on kaksi autoa kiinni, saavat ne jaetun tehon. Laturit tunnistaa “A” ja “B” merkinnöistä, eli jos Superchargerille saavuttaessa vapaana on useampia autopaikkoja, kannattaa valita sellainen lataustolppa minkä numerosta on sekä A, että B vapaana.

Jaettu teho on kuitenkin perusteltu, sillä tuskinpa koskaan kaksi autoa juuri samanaikaisesti latausasemalle saapuu. Pikalataus etenee huipputeholla vain latauksen alkuvaiheessa, lopussa lataustehoa lasketaan joka tapauksessa. Niinpä lataustehoa rittää naapurillekin.

Auton lopullinen latausteho riippuu paitsi jaetusta tehosta, myös akuston lämpötilasta ja varaustilasta. Lämpimäksi ajettu, tyhjä 85 kWh akku latautuu nopeiten. Talvipakkasilla kylmä akku latautuu paljon hitaammin.

Teslan pikalatauksen saapuminen Suomeen on erinomaisen hyvä uutinen kaikille Tesla-kuskeille. Samoin showroomin ja huollon ilmaantuminen Vantaalle ja Helsinkiin. Enää jäämme odottamaan kohtuuhintaisia autoja!