Latausinfra ei riitä, tiedotus pitää saada kuntoon

sveitsi-saksa-2014-8

Sveitsin Schaffhausenin ainoa julkinen latauspiste toimii Sveitsin Frangeilla, siis kolikoilla. Toivottavasti sähköautoilijalla on niitä mukana.

Yksi isoimmista esteistä sähköautojen yleistymiselle on latausverkon puute. Varsinkin pikalatausasemia tarvittaisiin enemmän pääväylien varteen, jotta pidemmät matkat sähköisellä ajamisellä voisivat olla mahdollisia. Kaupungissa kotilataus riittää melkein kaikkeen ajoon.

Suomessa on viimeisen puolen vuoden aikana saatu sekä uusia latausasemia, että uusi latausoperaattori Liikennevirta Oy. Jälkimmäisen tavoite ei ehkä niinkään ole laajentaa latausverkostoa, vaan mahdollistaa eri lataustoimijoiden välinen helppo ja selkeä laskutus.

Tälle todella on tarvetta.

Yksi Suomen uusimmista latausasemista on Salon Piihovin pikalatauspiste, jossa sähköä jaellaan sekä ChaDeMo- (Nissan Leaf) että CCS (Euro-standardi) -liitännöistä. Latausasema ei kuitenkaan ole S-ryhmän omaisuutta, vaan sitä hallinnoi Fortum.

Fortumin omalla Charge & Drive -sivustolla todetaankin selkeästi mikäli latausasema on vapaa ja että se on ilmainen käyttää. Juuri tähän ilmaisuuteen suomalaiset sähköautoilijat ovat tottuneet:

fortum-web-0714

Sen sijaan ABC-ketjun omalla www-sivuilla ei kerrota mitään sähköauton latausmahdollisuudesta. Sivusto on täysin tietämätön tästä uudesta latauspaikasta. Toivottavasti et sähköautoilija etsinyt siis tietoa latauksesta vain ABC:n sivustolta!

ABC-Paimion osalta www-sivut tietävät kertoa pikalatauksesta, mutta ei siitä että se onkin täällä maksullista. Lataus laskutetaan määrämuotoisella aloitus- ja lopetus-tekstiviestillä:

fortum-salo-chademo-0714

Epäselväksi jää laskutuksen määrä, jos lopetusviesti unohtuu tehdä. Latausasema kyllä tietää milloin se on kytketty irti autosta, joten tarve erilliselle lopetusviestille tuntuu kummalliselta.

Lataus on edelleen erittäin edullista verrattuna polttomoottoriauton tankkaamiseen. 20 senttiä minuutilta tarkoittaa yhden latauskerran kustannukseksi noin 4-6 euroa, mikä on noin viidesosa vastaavan bensiini- tai diesel-erän tankkaamisesta.

Sähköautoilun latausinfrastruktuurissa ollaankin siirtymässä ojasta allikkoon: Kun latausasemia tulee, niistä ei tiedoteta ollenkaan tai niistä tiedotetaan väärin.

Latausaseman asennus- ja käyttökustannus elinkaaren yli lienee kymmeniä tuhansia euroja, tuntuu oudolta että tästä budjetista ei löydy rahaa niiden harvojen sähköautokäyttäjien informoimiseen.

Ongelma ei ole vain suomalainen. Perheemme kesän Euroopan ajoreissun suunnittelussa yksi vaihtoehto oli BMW i3:n vuokraaminen Saksasta ja sen ajeluttaminen pitkin Sveitsiä. Hyvin nopeasti kävikin ilmi, että latausasematoiminta on varsin vapaata ja villiä. Latausasemia listataan mitä erilaisimmissa webbipalveluissa siten, että joka sivustolla tuntuu olevan hieman toisistaan poikkeavat näkemykset asemien sijainnista, aukioloajoista ja maksullisuudesta.

Maksullisuus sinänsä ei ole ongelma – liikkumisesta kuuluukin maksaa ja sähköauton lataaminen on joka tapauksessa edullista bensanpolttoon verrattuna. Mutta todellisia ongelmia matkalaiselle tulee, jos juuri tämä latausasemaoperaattori edellyttää RFID-korttia joka olisi pitänyt tilata postitse etukäteen, ja tuo toinen taas paikallista matkapuhelinliittymää:

Vastaavia ongelmia ei ole bensa-asemilla. Ne ovat joko miehitettyjä tai automaatteja, mutta maksun voi aina tehdä käteisellä tai kortilla.

Ajan myötä latausasemia tullee lisää samalla kun autojen ajoakut suurenevat, joten aseman saatavuus ei jatkossa liene murheena. Tällä hetkellä se on: Matkanteko todella loppuu jos pikalatausasema ei anna sähköä. Sen sijaan maksusta voi tulla vielä paljon nykyistä suurempi murhe, varsinkin Euroopassa jossa ollaan totuttu ylittämään rajoja automatkoilla ja latausoperaattorit ovat kansallisia.

Tällä hetkellä elämme aikaa, jossa sähköautoilijan on tiedettävä reittinsä ja sen latausasemat etukäteen. Ja kyseltävä vaikkapa Twitterissä ajantasaista tietoa siitä ovatko latausasemat varmasti käytössä.

Tesla Motors on ratkaissut ongelman suoraviivaisesti ja elegantisti: Auton elinikäisestä latauksesta maanteillä maksetaan auton hinnassa ja tämän jälkeen Teslan oma pikalatausverkosto SuperCharger on “ikuisesti” ilmainen. Suosittelen samaa muillekin autonvalmistajille.