Tesla Model S P85D: Järjetön teho mutta hyvä neliveto

tesla-p85d-6

Siinä on neliveto, kaksi moottoria, 700 hevosvoimaa ja painoa reilut pari tonnia. Se on Teslan uusin superauto, Model S P85D.

Kyseinen menopeli tuo mukanaan kaksi ajotilaa: Sport ja Insane. Vapaasti suomennettuna autolla voi siis ajaa urheilullisen vauhdikkaasti tai järjettömän vauhdikkaasti. 3,4 sekuntia paikalta sataselle.

tesla-p85d-3

Ja siltä se tuntuukin. Helsingin ruuhkissa matelu ei kerro juuri mitään auton peltien alla majailevasta suorituskyvystä, mutta ykköstielle liityttäessä kaasun reipas polkaisu kiihdyttää auton vauhdikkaasti rajoituksen sallimiin numeroihin. Ja ehkä iiihan pikkuisen ylikin. Mutta ei huolta, autolla on (kuulemma) mahdollista ajaa myös rauhallisesti, ilman kovia kiihdytyksiä.

Ero aikaisempaan tehomalliin P85 on ehkä havaittavissa, mutta ei tähtitieteellinen. Moottoriäänet kuuluvat kuskin paikalle etumoottorin myötä hieman suurempina, mutta ei lainkaan häiritsevinä.

P85D-mallin draama syntyy kiihtyvyydestä, mutta arkiajossa isoin hyöty on nelivedossa. Tämä keventää voimansiirron kuormaa (voima kun jakaantuu yhden laatikon sijasta kahdelle), parantaa auton akuston kantamaa (kiinteille alennusvaihteille eri välitykset edessä ja takana) ja ennen kaikkea parantaa suorituskykyä talvisissa olosuhteissamme.

Saksalaiset arvostanevat myös suurempaa huippunopeutta, nyt autobahn jää taakse parhaimmillaan 250 km tunnissa. Nopeus on sama kuin saksalaisten valmistajien keskenään sopima huippunopeus. On mielenkiintoista nähdä nostaako Tesla vastaisuudessa malliensa huippunopeuden tästä ohi.

Kaiken muun hyvän lisäksi neliveto ei edes kasvata auton huoltokustannuksia eikä kääntösädettä. Ison auton kääntösäde kun on muutenkin jo aika laaja.

tesla-p85d-9

Keulamoottorin myötä etuosan tavaratila on hieman pienentynyt. Teslan etupellin alla olevan tavaratilan käytettävyys on muutenkin heikko takaloosteriin verrattuna, joten tilanne ei paljon huonone.

tesla-p85d-10

Miten autoa sitten muuten vertaisi viime syksyn P85 -ajoon? Mukavia uutuuksia ovat älykäs kaistavahti, mikä toimi mainiosti ainakin näin puhtailla kuivilla teillä. Nopeusrajoituksia lukeva kamera tunnisti suurimman osan nopeuskylteistä (tai ehkä nopeusrajoitusdata sittenkin tuli karttadatasta – mene ja tiedä). Nopeusrajoitus tuodaan myös mukavan elegantisti osaksi nopeusnäyttöä.

Peruutuskamera ja -tutkat ovat saaneet lisää älyä. Nyt kuskin ei tarvitse arvailla grafiikasta etäisyyttä esteeseen, tiedon saa ihan senttimetrin tarkkuudella. Nyt koeajossa olleen auton radiossa ei ollut huomauttamista, toisin kuin viime syksynä ajetussa autossa, jossa FM-radiovastaanotin oli heikkolaatuinen.

Akuston koko ja sijoittelu on yhtenevä muiden 85 kWh-mallien kanssa.

Tesla tuo nyt autoja itse Suomeen

Tesla julkaisi Suomen hinnoittelunsa muutama päivä sitten. Tavallisemman nelivetomallin 85D:n kustantaessa noin 96 000 €, maksaa tehokkaampi P85D noin 115 000 €. Perusteleeko tehon nousu ja sen mukanaan tuomat muutokset tuon parinkymmenen tuhannen euron hintaeroa lienee epäoleellinen kysymys; järjetön teho ja kiihtyvyys eivät täytä mitään rationaalista tarvetta. Mutta eihän tällaista määrää tehoa mihinkään käytännön tarpeeseen ostetakkaan, vaan siksi että se nyt vaan on kivaa ajaa tehokasta autoa.

Hinnan osalta voidaan vertailua tehdä vaikkapa Audi S7:ään, joka autona on paljolti P85D:n kaltainen: arvokas, iso, urheilullinen ja nelivetoinen. Audin hinta lähtee noin 140 000:sta eurosta, vaikka tehoa on “vain” noin 440 hevosvoimaa.

Tesla Model S P85D on hieno teknologian ja osaamisen taidonnäyte, ja luonteva askel P85:n viitoittamalla tiellä. Hevosvoimia on vaikka metwurstitehtailijoiden klubille, mutta auton pointti on nelivedossa. Siltä on oikeasti lupa odottaa paljon talviliukkailla. Kaikki valmistajat tuonevat premium-malleihinsa älyä ja autonomista ajoa, mutta sähköisellä voimalinjalla voidaan saavuttaa paljon polttomoottoritekniikkaa täsmällisempää ajonhallintaa. Ja tällä hetkellä Teslan D-sarja on ainoa täyssähköinen neliveto markkinoilla.